Betydande regionala förvärv i USA

06 december 1999 15:00

Förvärv av två regionala marknadsledare i USA
APS baserat i Oakland, Kalifornien, etablerades 1945 och är det största privatägda säkerhetsföretaget i USA samt är marknadsledare i den västra regionen som svarar för mer än 70 procent av företagets försäljning. Företaget har också en kanadensisk verksamhet, Meadowvale Inc. i Toronto med årlig försäljning på 65 MSEK (8 MUSD).

First Security baserat i Boston, Massachuttses, etablerades 1972 och är marknadsledare i säkerhet i den nordöstra delen av USA, främst Massachusetts, Connecticut och Rhode Island. Cirka 90 procent av företagets försäljning är bevakningstjänster, 5 procent är larminstallationer och larmövervakning och 5 procent är säkerhetskonsulttjänster.

Företagen har tillsammans en rörelsemarginal på cirka 3 procent. Det totala förvärvspriset är 1.693 MSEK (204 MUSD) vilket ger upphov till 1.419 MSEK (171 MUSD) i goodwill som kommer att skrivas av på 20 år. Båda förvärven kommer att inkluderas i Securitas från 1 januari 2000. Bidraget till Securitas resultat kommer att bli positivt redan under år 2000.

Viktigt steg för Pinkerton och Securitas på de amerikanska säkerhetsmarknaderna
De två förvärven gör Pinkerton till marknadsledare i den västra delen av USA med en ny marknadsandel på 14 procent och i de nordöstra delarna med en ny marknadsdel på 19 procent. Den nya totala marknadsandelen kommer att öka från 6 procent till 10 procent på bevakningstjänster motsvarande 4 procent av den totala säkerhetsmarknaden i USA.

Inklusive dessa två förvärv kommer Securitas amerikanska verksamhet att ha en årlig försäljning på 11.600 MSEK (1.400 MUSD) där Bevakning kommer att svara för 10.500 MSEK (1.270 MUSD), Larm för 750 MSEK (90 MUSD) och säkerhetskonsultverksamhet för 350 MSEK (40 MUSD).

Thomas Berglund, VD och CEO i Securitas, kommenterar förvärven:

"Förvärven av dessa två väletablerade, högkvalitativa regionala marknadsledare är i linje med vår ambition att uppnå regionalt ledarskap på de amerikanska säkerhetsmarknaderna och visar vårt långsiktiga åtagande att bli en ledare i amerikansk säkerhetsindustri."

Securitas kommer efter förvärven att ha en årlig försäljning på cirka 33 miljarder SEK (4.000 MUSD) och verksamhet i mer än 30 länder och 140.000 anställda.