Förändringar i Securitas koncernledning

En ny global funktion kommer att bildas under Martin Althéns ledning; Securitas Digital. Hillevi Agranius utnämns till ny Chief Information Officer, CIO, och tar även plats i koncernledningen. Förändringarna träder i kraft 1 juli, 2022.

08 juni 2022 08:15

Securitas fokus på kunder, digitalisering och innovation stärks nu ytterligare genom att vi etablerar en ny global funktion, Securitas Digital. Fokus för den nya funktionen blir att accelerera tillväxten av koncernens digitala produkter och tjänster. För fortsatt drift och förädling av Securitas IT-transformation och effektivitetsprogram utnämner vi en ny CIO. Övriga medlemmar av koncernledningen fortsätter i sina nuvarande roller.

Vår nuvarande CIO, Martin Althén, kommer att ha en ny, viktig roll i att leda Securitas Digital som President, Securitas Digital. Han kommer att fortsätta som medlem i koncernledningen.

Hillevi Agranius, VP Performance Management för vår globala IT-organisation, kommer att ta rollen som CIO och tar även plats i koncernledningen.

”Jag är väldigt glad över att vi nu har nått den punkten då vi kan öka takten i vår digitalisering och förbättra kundupplevelsen. Martin har varit drivande i uppbyggnaden av vår digitala verksamhet och jag är övertygad om att han kommer att vara framgångsrik även i sin nya roll som ledare för Securitas Digital,” säger Magnus Ahlqvist, VD och koncernchef.

”Samtidigt har jag också det stora nöjet att kunna befordra en av våra begåvade ledare till CIO. Hillevi har gedigen erfarenhet, både från sina år i Securitas men också från sin tid som CIO för Husqvarna.”

Som ansvarig för Securitas Digital kommer Martin Althén att äga Securitas digitala affärsstrategi, driva innovation och utveckla den digitala affären. Han kommer att ansvara för att Securitas övergripande teknologistrategi stöttar affären på bästa sätt.

Som CIO kommer Hillevi Agranius att fortsätta driva och förädla IT-transformationen och effektivitetsprogrammet i koncernen. Hon kommer att ha det övergripande ansvaret för Global IT, inklusive divisionernas IT, digital säkerhet, plattformsteamen samt Enterprise Architecture.

Om Hillevi Agranius

Hillevi började i Securitas 2019 som VP Performance Management & Finance i vår globala IT-organisation. Innan hon kom till Securitas var Hillevi CIO i Husqvarna-koncernen och dessförinnan arbetade hon 20 år på American Express i olika roller inom ekonomi och IT, huvudsakligen med storskaliga transformationsprogram. Hillevi har en B.A. (Hons) i ekonomi från University of Sussex.

Om Martin Althén

Martin började i Securitas 2016 som CIO och lade då grunden för den globala IT-organisationen, vilken han har fortsatt utveckla och leda sen dess. Innan han kom till Securitas arbetade han 20 år i olika teknikroller; i Husqvarna som CIO, på AstraZeneca i ledande positioner och inom Deloitte och PA Consulting Group som affärskonsult. Martin har en MSc i Industriell Ekonomi från Linköpings universitet.

Den här pressreleasen är tillgänglig på www.securitas.com/sv/