Med anledning av Melker Schörlings bortgång

Den 9 december nåddes vi av den sorgliga nyheten om Melker Schörlings bortgång.

10 december 2023 14:50

melker_schorling.jpg

Melker Schörling utsågs till VD och koncernchef för Securitas 1987, och blev samtidigt delägare i bolaget. Strax därefter noterades Securitas på Stockholmsbörsen. 1992 blev han styrelseordförande, en post han hade i 25 år tills 2017.

Melkers insatser har varit avgörande för Securitas framgång, och det var han som påbörjande den internationella expansion som möjliggjort för Securitas att växa till det globala ledande säkerhetsbolag det är idag.

Vikten av sunda värderingar och duktiga människor var alltid centralt för Melker, och han förstärkte den värderingsdrivna, kundfokuserade kultur med långsiktigt lönsamhetsfokus som bolaget har idag. Ett talande exempel är Melker Schörling-stipendiet som syftar till att ge Securitas medarbetare möjligheten att utveckla sina professionella kunskaper och erfarenheter i ett internationellt sammanhang.

- Mina tankar går till Melkers fru, hans två döttrar och deras familjer, säger Magnus Ahlqvist, VD och koncernchef Securitas. Redan första gången vi träffades gjorde Melker ett bestående intryck på mig, både som människa och långsiktig företagsbyggare. Vi kommer aldrig att glömma Melkers bidrag till bolaget eller hans bestående inflytande på vår kultur och miljoner människors liv.