Securitas förvärvar CGS Customer Ground Services SA i Schweiz

04 oktober 2002 11:00

Protectas SA, den schweiziska verksamheten i Securitaskoncernen, har förvärvat 85 procent av
CGS Customer Ground Services SA i Zürich med en årlig försäljning på 10 MCHF (62 MSEK) och 100 anställda. Företaget har verksamhet inom bevakning, huvudsakligen dokumentverifikation, på flygplatserna i Zürich, Genéve och Basel. Företaget har god tillväxt och god lönsamhet.

Förvärvspriset för 85 procent av aktierna är 5,1 MCHF (32 MSEK) vilket ger upphov till en goodwill på 4,7 MCHF (29 MSEK) som skrivs av över tio år. Protectas har option på att köpa de kvarvarande 15 procenten av aktierna efter slutet av 2004. Företaget kommer konsolideras i Securitaskoncernen från 1 oktober 2002, och kommer att ge positiva effekter på koncernens resultat under 2002.

Security services kommer att ha en årlig försäljning på 90 MCHF (558 MSEK) och 1000 anställda i Schweiz efter förvärvet.

Securitas är en värlsledare inom säkerhet och erbjuder tjänster inom
bevakning, larm, värdehantering samt konsult- och utredningstjänster. Koncernen har ca 230.000 anställda i mer än 30 länder

Ytterligare information lämnas av VD och koncernchef Thomas Berglund , Håkan Winberg, vice VD och ekonomi-och finansdirektör samt Henrik Brehmer, Chef för Investor Relations
tel +44 208 432 6500