Securitas tecknar syndikerat lån

09 december 1999 15:00

Securitas undertecknade den 8:e december en ny syndikerad lånefacilitet på 900 miljoner EUR. Faciliteten är en s k Multi-Currency Revolving Credit Facility, och uppdelad i två trancher; en 364-dagars tranche på 300 miljoner EUR med option för Securitas att förlänga, och en femårstranche på 600 miljoner EUR.

Kreditfaciliteten arrangerades av Citibank N.A., Deutsche Bank AG och SEB Debt Capital Markets. SEB Debt Capital Markets är facilitetsagent. Transaktionen har fått ett mycket positivt gensvar från marknaden för syndikerade krediter, varför Securitas valt att öka rambeloppet från 700 miljoner EUR till 900 miljoner. Storleken på de deltagande bankernas andelar har även minskats.

Faciliteten ersätter den syndikerade lånefaciliteten på 800 miljoner D-Mark som tecknades i december 1997. Det större rambeloppet återspeglar Securitas storlek idag jämfört med 1997 och plan för fortsatt internationell expansion. Syndikatet utgörs av följande banker:

Arrangörer - andelar om EUR 59 miljoner
Citibank, N.A.
Deutsche Bank AG Luxembourg S.A.
Skandinaviska Enskilda Banken AB

Medarrangörer - andelar om EUR 42 miljoner
Bank Austria Creditanstalt International AG
Bank One, NA
Barclays Bank Plc
Bayerische Landesbank Girozentrale
Banco Bilbao Vizcaya
Banca Commerciale Italiana S.P.A., London Branch
Banque Nationale de Paris S.A.

Commerzbank AG, Succursale de Bruxelles
Credit Agricole Indosuez, Stockholm Branch
KBC Bank N.V.
Nordbanken AB
Norddeutsche Landesbank Luxembourg S.A.
San Paolo IMI S.P.A., London Branch
Svenska Handelsbanken AB