Förändringar i Securitas koncernledning

Axel Sundén utses till ny Divisional President för AMEA från och med 1 september 2022.

05 april 2022 09:31

Securitas fortsätter sitt fokus på att bli den självklara samarbetspartnern inom intelligenta säkerhetslösningar för våra kunder, genom att kombinera omfattande närvaro, uppkopplad teknik och intelligent använding av data.

Vi är därför glada att kunna befordra en av våra starka ledare till koncernledningen när en annan lämnar. Övriga medlemmar av koncernledningen fortsätter i sina nuvarande roller.

Axel Sundén, Regionchef, norra Sverige, och som har varit på Securitas sedan 2012, tar över rollen som Divisional President för AMEA och blir därmed medlem i koncernledningen från den 1 september 2022.

- Jag är glad över att kunna meddela att Axel Sundén tar över rollen som Divisional President för AMEA. Axel har en bred erfarenhet, både från finansiella roller inom Group, men han har även lett utvecklingen och tillväxten med globala partners som en del av Global Clients organisationen och nu senast haft ansvar för Sverige – Region Nord. Jag är övertygad om att han framgångsrikt kommer driva Divisionen och fortsätta driva AMEA strategin, säger Magnus Ahlqvist, VD och Koncernschef.

Brett Pickens, som har varit på Securitas sedan 2018 och som Divisional President sedan 2021 har av personliga skäl valt att lämna Securitas. Brett är kvar i sin roll fram till den 31 augusti 2022 och överlämningen till Axel påbörjas snarast, likväl rekryteringen för Axels efterträdare i Sverige.

- Jag beklagar att informera att Brett, av personliga skäl, har valt att  lämna Securitas och kommer att flytta tillbaka till Australien. Brett har varit avgörande i sin nuvarande roll som Divisional President för AMEA och i sin tidigare roll som COO för AMEA, genom att skapa ett starkt team i Mellanöstern och i Asien. Brett är en mycket uppskattad ledare och kollega både i AMEA regionen men också globalt, och vi är ledsna över att han lämnar. Brett har visat genuina ledarskapsegenskaper och har leverarat imponerande affärsresultat på Securitas. Jag vill rikta ett stort tack till Brett för hans bidrag genom åren och önskar honom all lycka till i framtiden, säger Magnus Ahlqvist, VD och Koncernchef.

OM Axel Sundén
Axel har varit i sin nuvarande roll sedan början av 2020 och på Securitas sedan 2012. Sedan dess har han haft många olika roller i föreaget, intitialt som Busines Controller i Europadivisionen och som Corporate Finance Manager och Business Development Manager på Securitas Group. Dessutom har han haft verksamhetsnära roller såsom Driftchef i Sverige och kundnära roller som Director Key Accounts inom Global Clients Europe. Axel är svensk och kommer vara baserad i Singapore. Axel har en civilekonomexamen från Stockholms Universitet och en civilinjengörsexamen i teknisk fysik från Kungliga Tekniska Högskolan.

Detta pressmeddelande finns också på www.securitas.com/sv/